Gdyby badacze byli dość spostrzegawczy, odkryliby ikonograficzny zapis przesłania mówiącego, że w obrazie „Polonia”, Anioł - jako symbol Opatrzności Bożej, wskazuje spojrzeniem na św. Jacka, przekazując mu misję opieki nad narodem i Jacek ją przyjmuje. Trzeba było zrobić to za nich.

Obraz Polonia, o imponujących wymiarach dł. 12,46m i szer.3,02m, namalował przed II Wojną Światową Antoni Tański - nieznany malarz.
Po latach zapomnienia został udostępniony na Jasnej Górze, w sali o Kordeckiego, stanowiąc malarską opowieść ojczystych dziejów. Więcej o historii obrazu i opisie wydarzeń i postaci (tutaj).
Dzieło doczekało się tylko jednego profesjonalnego, ikonograficznego opracowania autorstwa Anny Myślińskiej, opublikowanego w Internecie  i opisu autorstwa o. Jana Golonki OSPPE (Galeria postaci wyświetla się po kliknięciu na fragment centralny obrazu) . Paradoksalne, kurator zbiorów wotywnych,  w  wykazie postaci nie podaje św. Jacka.
Teraz, kiedy nowa polityka historyczna zaczyna mielić dzieje i ludzi, warto zwrócić uwagę na prorocze przesłanie wizji malarskiej Tańskiego, zawierającej propozycję przywrócenia św. Jackowi należytego miejsca w historii Polski.
Zamieszczone poniżej powiększenia fragmentów obrazu wskazują odkrytą symboliczną linię łączącą Anioła (opiekuna Polonii) i św. Jacka. Dalsze interpretacje pozostawiam wiedzy i wyobraźni czytelników, a ojcu Janowi Golonka,  proponuję uzupełnienie opisu, bowiem nie przystoi, wykreślanie św. Jacka z Galerii sławnych Polaków, tym bardziej, że mamy tu do czynienia z Patronem Polski i Najsłynniejszym w dziejach Ślązakiem.

Kliknij na zdjęcia a powiększą się

b_340_0_16777215_00_images_Polonia_polonia.JPG

 

b_200_200_16777215_00_images_Polonia_Jacek_polonia1.JPG

b_200_200_16777215_00_images_Polonia_jacek_i_aniol.jpg